Ensimmäistä
maailmansotaa edelsi muutaman vuosikymmenen pituinen ajanjakso, jolloin länsimaat
olivat aivan ylivertaisia verrattuna mihinkään muuhun kulttuuriin. Tämä johtui
siitä, että tieteellinen, teknologinen ja teollinen vallankumous olivat suoneet
länsimaille sellaisen aseellisen, logistisen, lääketieteellisen ja
taloudellisen ylivoiman, etteivät muut voineet käydä piilukkotussareilla
konekiväärejä vastaan, purjelaivoilla höyrylaivoja vastaan, yrttirohdoilla teollisia
lääkkeitä vastaan tai käsityöllä massatuotantoa vastaan. Länsimaat voittivat ja
kolonisoivat käytännössä koko maailman.
Tästä
ylivoimasta sitten kumpusi länsimaissa yleinen asenneilmapiiri, jota nykyään
sanotaan rasistiseksi, kulttuuridarwinistiseksi ja eurosentristiseksi. Ne
olivat pahoja asenteita, jotka johtivat esimerkiksi kongolaisten ja
juutalaisten kansanmurhiin. Näitä asenteita ei enää nykypäivänä kaivata, vaan
nyt muodissa ovat suvaitsevaisuus ja kulttuurirelativismi, joillakuilla
suoranainen kulttuurillinen itseinho. Suvaitsevaisuus ei tietenkään ulotu
näihin pahoihin asioihin, vaan suvaitsevaisten on oltava erittäinkin suvaitsemattomia
niitä kohtaan, jotka eivät jaa samoja arvoja.
Onhan
se ihan ymmärrettävää ja järkeenkäypää, että pahat teot johtavat katumukseen.
Kongolaisten ja juutalaisten massamurhat olivat surullisia ja vääriä tapauksia,
eikä sellaisia enää tarvitsisi tapahtua. Tosin se tässä kuviossa on
ihmeellistä, että nekin ihmiset, jotka eivät ole millään tavalla osallistuneet
näihin vääryyksiin, kokevat asiakseen katua ja pahoitella niitä.
Ihmeellisintä
kylläkin on eurosentristisyyden lukeutuminen nykyään pahoihin asenteisiin. Sata
vuotta sitten länsimaalaiset olivat ylpeitä omasta kulttuuristaan, jota pitivät
ylivertaisena vailla mitään kyseenalaistamista. He olivat ylpeitä myös omasta
rasismistaan ja kulttuuridarwinismistaan.
Nykyään
länsimaalaiset eivät ole (tai ainakaan eivät ole sitä avoimesti ja ylpeästi)
rasistisia, kulttuuridarwinistisia tai eurosentristisiä. Eli samalla kun tämä
kulttuuri on päässyt eroon niistä vääryyksiä aiheuttaneista piirteistä ja
saanut uudet tilalle, kulttuurista ei enää ollakaan ylpeitä. Häpeävätkö
suvaitsevaiset tahot omaa suvaitsevaisuuttaan ja kulttuurirelativismiaan?
Kun
olin lukiossa, kävin jonkin verran filosofian kursseja. Eräällä niistä eräs
neiti sanoi, että koko länsimaalainen kulttuuri saisi hänen puolestaan
tuhoutua. Olin melkoisen hämmentynyt tästä, mutta en sanonut siihen mitään,
pääasiassa siksi, että en ehtinyt muodostaa hitaassa pääkopassani niitä
argumentteja, jotka nyt vuosien jälkeen ovat jokseenkin hioutuneet. (On sanottava,
että tässä ryhmässä, jossa keskustelimme, kukaan muukaan ei sanonut neidille
mitään vastaan, joten ehkä mielipide oli jotenkin korrekti; ajatelkaa, jos joku
sanoisi samaa ihan mistä tahansa muusta kulttuurista.)
Olen
kuitenkin tullut siihen tulokseen, ettei neiti oikein ajatellut, mitä todella sanoi.
Ehkä hän ajatteli juurikin tässä kulttuurissa tapahtuneita kansanmurhia ja
ympäristötuhoja, ja sivuutti kokonaan ajatuksen, että muut kulttuurit olisivat
ja ovat syyllistyneet ihan vastaaviin omilla tahoillaan ja omissa mittakaavoissaan.
En
usko, että neiti tarkoitti haluavansa nähdä demokratian, sukupuolten
tasa-arvon, maallistuneen yhteiskunnan ja muun valistusperäisen ajattelutavan tuhoutuvan.
Silloinhan juuri hän itse olisi se, joka kaikkein enimmin tuhosta häviäisi.
Kuittaan tapauksen siis ajattelemattomuutena.
Sen
sijaan mielenkiintoista on se, että tuollainen ajattelemattomuus ei ollut
kenenkään mielestä epäkorrektia. Sama on koko Suomessa havaittavissa. Kun joku
sanoo, että monikulttuurisuus on rikkautta ja että suomalaisen kulttuurin
sopisi oppia muista kulttuureista, mikään vaikutusvaltainen taho ei ärähdä,
että ”älähän rumia puhu”. Toista on, jos joku sanoo, että muiden kulttuurien
sopisi oppia suomalaisesta tai yleisemmin länsimaalaisesta kulttuurista. Se
onkin jo sitten paluuta kulttuuri-imperialismiin ja niihin asenteisiin, jotka
johtivat kongolaisten ja juutalaisten kansanmurhiin.
Mikä
meni pieleen? Vaikka juutalaisten kansanmurha oli suuri vääryys, kuinka on
mahdollista, että vielä seitsemänkymmentä vuotta jälkeenpäin sadat miljoonat länsimaalaiset
ihmiset potevat siitä (missä eivät ole olleet osallisina) niin suurta huonoa
omaatuntoa, että toiveet koko tämän kulttuurin tuhoutumisesta ovat korrekteja?
En kerta kaikkiaan pysty uskomaan, että kulttuurillisen itseinhon takana ovat
vain ne asiat, joiden siellä sanotaan olevan. Länsimaalaisen ihmisen kroonisen
pahan olon tunteen on kummuttava jostain muusta lähteestä.
Ihmisolento
ei siedä jatkuvaa pahan olon tunnetta. Sellaiseen reagoidaan aina vähintään
jollain psykologisella defenssimekanismilla, joka sysää ongelmat maton alle
patoutumaan. Jos länsimaisen kulttuurin vääryydet olisivat syy pahan olon
tunteeseen, defenssimekanismina ne kiistettäisiin, keksittäisiin syitä,
tekosyitä tai puolusteluja vääryyksille. Mutta näin ei käy.
Ainoa
selitys on, että vääryyksien korostaminen on itsessään defenssimekanismi. Kun
emme tiedosta syitä pahaan oloomme, etsimme korvaavia syitä, joiden katuminen
ja tuomitseminen sitten tuovat helpotusta. Siihen tarpeeseen ovat
länsimaalaisen kulttuurin historialliset ja myös nykyiset vääryydet kuin
tehtyjä.
Selkeä
tosiasia on, että täsmälleen samat tahot, jotka eniten murehtivat kansanmurhien
uhreja, imperialismin aikaisia (todellisia tai kuviteltuja) vääryyksiä sekä
ympäristökatastrofeja, ovat niitä, joille monikulttuurisuus on rikkaus ja
voimavara. Tässä on ratkaisu lännen krooniseen pahan olon tunteeseen.
Ihminen
on luontaisesti hengellinen olento. Koko ihmiskunnan historiassa tällainen
maallistuneisuus, mikä nykyään on vallalla länsimaissa, on hyvin poikkeuksellista.
Ihminen
on luontaisesti väkivaltainen olento. Koko ihmiskunnan historiassa pysyvä
rauhantila, mikä nykyään on vallalla suurimmassa osassa länsimaita, on hyvin
poikkeuksellinen.
Ihminen
on luontaisesti ksenofobinen olento. Koko ihmiskunnan historiassa hyväksyvä
suhtautuminen kaikkeen eksoottiseen, mikä nykyään on muotia suurimmassa osassa
länsimaita, on hyvin poikkeuksellista.
Ihminen
on luontaisesti yhteisöllinen olento. Koko ihmiskunnan historiassa
individualismi, mikä nykyään on vallalla suurimmassa osassa länsimaita, on
hyvin poikkeuksellista. Ihminen on aina ja kaikkialla jakanut toisia ihmisiä
meihin ja muihin, ei yksilöihin.
Ihminen
on luontaisesti itse itsestään huolehtiva olento (totta kai yhteisön
puitteissa, aktiivisena osana heimoa). Koko ihmiskunnan historiassa
hyvinvointivaltio, joka huolehtii kansalaisistaan, jolta kansalaiset ovat
oppineet vaatimaan ratkaisua lähes kaikkiin pulmiin, joka suuruudessaan näyttää
kasvottomalta ja ehtymättömältä rahasammolta ja joka on yleinen monissa
länsimaissa, on hyvin poikkeuksellinen.
Ihminen
on luontaisesti kärsinyt puutetta. Koko ihmiskunnan historiassa yleinen
yltäkylläisyys, jonka eteen ei ole tarvinnut raataa kohtuuttomasti ja joka on
nykyään vallalla suuressa osassa länsimaita, on hyvin poikkeuksellista.
Ihmisen
asema on luontaisesti pysynyt vakaana. Koko ihmiskunnan historiassa valinnan mahdollisuudet
ja jatkuva, nopea yhteiskunnallinen muutos ovat olleet hyvin poikkeuksellisia.
Suutari on miltei aina pysynyt lestissään, pojat ovat seuranneet isänsä
ammattiin ja lapset pysyneet vanhempiensa sosiaalisessa asemassa. Vain modernin
ajan lännessä nopea säätykierto ylöspäin, epävarmat pätkätyöt, lähes rajattomat
kouluttautumismahdollisuudet ja jatkuvat yhteiskunnalliset heilahdukset ovat olleet
yleisiä.
Yllä
luetellut asiat ovat lisäksi suurimmat erot lännellä ja muulla maailmalla.
Otetaan esimerkiksi islamilainen maailma, joka on Euroopan
monikulttuuristumisen tärkein moottori. Se on hengellinen, väkivaltainen,
ksenofobinen, yhteisöllinen, monin paikoin aineellisesta puutteesta kärsivä ja
muuttumaton kulttuuri, jonka piirissä ei ole kattavia hyvinvointivaltioita.
Mutta juuri sellaisena se on lähellä niitä olotiloja, joissa ihmisolento on
kehityskaarensa elänyt. Ei tarvitse kuin vähän sovitella Darwinin lakia, niin
voi päätellä, että juuri tuollainen olotila on ihmiselle luontaisesti sopiva –
siis sopiva, ei ”hyvä”, mitä tuo sana nyt tarkoittaakaan. Ihmisen aivot eivät
ole viime vuosisatoina suuremmin muuttuneet. Ne eivät ole ehtineet sopeutua
muuttuneeseen maailmaan. Kun ihminen on maallistunut, väkivallaton,
ksenomaaninen, individualistinen, yltäkylläinen, hedonistinen ja tottunut
vaatimaan valtiota tuekseen joka asiassa, sekä vielä jatkuvassa epävarmassa ja
hektisessä muutostilassa, hänen aivonsa kärsivät. Samaan tapaan kuin makean
veden kalat kärsivät merivedessä, vaikka samaa H2O:ta se on.
Hypoteesini
on seuraava: postmoderni länsimaalainen kulttuuri on luonut niin luonnottomat
olosuhteet niin suurelle ihmisjoukolle, että sadat miljoonat ihmiset ovat ikään
kuin joutuneet joukkopsykoosin valtaan. Luonnottomissa olosuhteissa ihmiset
etsivät vaistomaisesti, itse mitään tiedostamatta, pakoa tilanteesta pois.
Heille alkuperäinen (”primitiivinen”) islamilainen kulttuuri näyttäytyy jonain
terveenä ja puhtaana, vaikka se onkin niin erilainen kuin heidän omat, suurta
mukavuutta luoneet olosuhteensa. Heille monikulttuurisuus on vapahtaja, jota he
kaipaavat luokseen korjaamaan tilanteen, vaikka eivät osaakaan selittää edes
itselleen, miksi.
Tähän
väliin vertaus: otetaan kaksi ihmistä. Toinen tekee ankarasti töitä, urheilee
säännöllisesti, syö terveellisesti, ei juopottele eikä polta tupakkaa. Toinen
lojuu kotonaan työttömyyskorvauksilla, katselee televisiota kaiken päivää, ei
urheile koskaan, syö vain roskaruokaa, vetää joka ilta kännit ja polttaa
ketjussa, siis sanalla sanoen elää mässäillen ja huvitellen, rasittamatta
itseään mitenkään. Kumpi on onnellisempi? Ensimmäinen. Paradoksaalista on, että
onnellisuuden ja hyvän olon tunteen eteen on nähtävä vaivaa, uhrauduttava ja
kieltäydyttävä. Tämä pätee myös postmodernin länsimaailman ja islamilaisen
kulttuurin suhteisiin: kaikessa mukavuudessa ja yltäkylläisyydessä elävä
länsimaalainen on onnettomampi kuin vaikeammissa olosuhteissa elävä
islamilaisen maailman asukas. Tämä näkyy muun muassa siinä päätä huimaavassa
määrässä masennuslääkkeitä, joita länsimaalaiset ottavat ahdistukseensa.
Koetellaan
hypoteesia: ketkä täällä länsimaissa eniten kaipaavat monikulttuurisuutta?
Eivätkö jokseenkin hyvätuloiset, pasifistiset ja maallistuneet tahot, kuten
vasemmistoeliitti? Perussuomalaiset sen sijaan, nuo juntit, keskimääräistä matalammin
koulutetut alemman keskiluokan tyypit, joille ainakin kansakunta tuo
yhteisöllisyyttä, eivät arvosta monikulttuurisuutta. Myöskään hengellisyytensä
säilyttäneet, kuten lestadiolaiset, eivät ole mitään monikulttuurin ihannoitsijoita.
Yhdysvalloissa, joissa ei ole kattavaa hyvinvointivaltiota, ei ole myöskään
poliittista monikultturismia. Ja vielä: enää missään muussa kulttuurissa ei ole
niin vahvaa kaipuuta pois omastaan, että siitä olisi tullut valtiollisen tason
ideologia. Sellaista esiintyi ennen lännen vaipumista rappioon ja itseinhoon.
Omalla
tavallaan valtiollisen ideologian asemaan (esim. 1, 2 ja 3) noussut
monikultturismi on saavuttanut innokkaimpien kannattajiensa joukossa sen
hengellisen aseman, joka aikaisemmin kuului kristinuskolle. Kuten 50-luvulla
poliitikon olisi ollut mahdotonta sanoa, että ei ole kristitty, nykyään
poliitikon on mahdotonta sanoa olevansa suvaitsematon muita kulttuureita kohtaan.
Tämän sai karvaasti kokea Jussi Halla-aho,
josta on tehty valtakunnan ykköspaholainen, taho jota kohtaan kaikki
epäasiallisetkin keinot ovat hyväksyttäviä.
Sigmund Freud totesi (Future of an Illusion):
"Jos uskonto halutaan karkottaa eurooppalaisesta sivilisaatiostamme, se voidaan tehdä vain toisella doktriinijärjestelmällä, ja tällaisella järjestelmällä olisi alusta lähtien uskonnon psykologiset piirteet, sama pyhyys, jäykkyys ja suvaitsemattomuus, sama ajattelun kieltäminen puolustuksenaan."
Juuri näin on tapahtunut. Suvaitsevaisuuden korostunut asema on äärimmäisen osuva esimerkki pyhyydestä. Jäykkyyttä ja suvaitsemattomuutta edustavat monikulttuurin kannattajien hysteerinen asenne maahanmuuttokriitikoita kohtaan. Ajattelun kieltäminen puolustuksena on kaikille Jussi Halla-ahon tunteville tuttu juttu: onhan korkein oikeus päättänyt, etteivät loogiset johtopäätökset oikeuta toteamaan, että uskonto, joka pitää virheettömänä ja täydellisesti esimerkillisenä henkilönä pedofiiliä, on pedofilian pyhittävä pedofiiliuskonto.
Lopuksi
voisin tarkastella itseäni. Suoraan sanon, että vastustan monikulttuurisuutta
henkeen ja vereen, pidän sitä suurimpana uhkana Suomelle ja koko lännelle. Ja
minähän olen hengellinen, yhteisöllinen ja maallisen hyvän suhteen nuuka.
Ksenofobinen en sanan varsinaisessa merkityksessä ole, pikemminkin
”ksenoskeptinen”. Väkivaltainen en ole, maltan aina mieleni, mutta ei minulla
ole väkivaltaa vastaan mitään universaalia periaatetta (kun asuntooni kerran
murtauduttiin poissa ollessani ja minulta vietiin omaisuutta, totesin, että jos
olisin ollut paikalla, olisin kumauttanut rosvoa hiilihangolla ja painanut
hänen otsansa kuumaan hellaan muistoksi). Epävarmassa sosiaalisessa asemassa
tosin olen ja hyvinvointivaltion holhouksessa olen kasvanut, mutta silloinkin
koen monikulttuuristumisen vain yhtenä uutena epävarmuustekijänä.
Mutta
kun vielä lisää tarkastelen itseäni, huomaan olevani eräällä tapaa
monikulttuurin kannattajien kanssa samassa rintamassa. Minua iljettävät hyvin
monet postmodernin länsimaalaisen kulttuurin piirteet: kristillisyyden alasajo,
yltiöpäinen individualismi, hedonismi ja muu moraalinen leväperäisyys, kertakäyttö-
ja kulutuskulttuuri, populaarikulttuuri, moderni arkkitehtuuri sekä tietenkin
tuo asenne, joka hypoteesini mukaan on defenssimekanismi tätä kaikkea kohtaan.
Minä vain haluan parannuksen toiseen suuntaan: minä kaipaan takaisin 1800-luvun
lopun ilmapiiriin.
Sinä,
joka kannatat monikulttuurisuutta: tule kanssani yhteiseen rintamaan!
Näytetään, että lännellä on voimaa omastakin takaa. Pelastetaan itse itsemme, omilla
ehdoillamme. Ei ole oikein sälyttää sitä tehtävää muslimeille, joilla on töitä
omalla tahollaan. Puhdistakaamme tästä kulttuurista sen mätäpaiseet.
Valistuksen aatteita voi kunnioittaa ilman uskonnon tuhoamista, ilman
tarpeellisesta väkivallasta luopumista, ilman eksotiikan palvomista, ilman
yhteisöjen kukistamista, ilman hyvinvointivaltiosta ja kaikesta materiaalisesta
hyvästä luopumista. Silloin voimme ottaa vapahtajaksemme uuden eurosentrismin,
hyvän kulttuurillisen itsetunnon, ja elää tasapainossa toistemme, muiden
kulttuurien ja luonnon kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti