30.4.2015

7. luku: Lyhyt väliepisodi




”Miksi tämä ihmisten maailma ei voi olla
yhtä täydellinen kuin matemaattis-looginen maailma?”


Tammikuu 2016, Syyria.

Jotain eriskummallista oli tapahtumassa. Eräät kerran merkittävät eurooppalaiset johtajat olivat havainneet maan pettävän allaan, joten he olivat päättäneet korjata luunsa ja paeta menettämästään maanosasta. Uusien kansallismielisten hallitsijoiden asettama totuuskomissio oli innolla ryhtynyt penkomaan tietoja alkaen päiväkirjamerkinnöistä päätyen parlamenttien pöytäkirjoihin ja ääninauhoihin. Ennen pitkää olisi selvillä, ketkä olivat tietoisesti ja tarkoituksella suunnitelleet Euroopan väestön vaihtamista monikulttuurisuuden naamiolla – eli, kuten sitä vallankumouksen jälkeen nimitettiin, suunnitelleet eurooppalaisten kansanmurhaa. Tämä politiikka tulisi pian kriminalisoiduksi, ja vieläpä samalla kyseenalaisella tavalla kuin juutalaisten kansanmurha aiemmin: kriminalisoiduksi taannehtivasti. Se, oliko toiminta ollut lainmukaista tapahtumahetkellä, ei uusia vallanpitäjiä kiinnostanut sen enempää kuin liittoutuneita oli kiinnostanut juutalaisten kansanmurhan lainmukaisuus sen omana aikana.

Maanosasta löytyi tietenkin monta entistä vallanpitäjää, jotka aavistivat oikeuden miekan kääntyvän pian heidän suuntaansa, joten pakokauhu alkoi yltyä. He tiesivät, että heitä vahdittiin. He tiesivät, mihin heidän odotettaisiin pakenevan. Niinpä he päättivät käyttää viimeisen tilaisuutensa hyväksi ja paeta suuntaan, johon kukaan ei kuuna päivänä odottaisi heidän pakenevan. He pakenivat kaakkoon, eivätkä ilmeisimmällä välineellä eli lentokoneella, vaan yhdistelemällä autoa, junaa ja apostolinkyytiä. Sillä tavoin heitä ei havaittu ennen kuin he olivat suhteellisessa turvassa.

Mutta yhden vaaran jäätyä taakse ilmestyi toinen eteen. Jeeppi oli ylittänyt Turkin ja Syyrian rajan pyrkien ties minne, kun äkkiä se joutui väijytykseen. Joukko ISIS-taistelijoita pysäytti jeepin ja pakotti matkustajat ulos. Ja se oli totisesti eriskummallinen kohtaaminen.

Sinä yönä ISIS-järjestön tukikohtaan saapui joukko vaatimattomasti pukeutuneita miehiä. Heidän saattajansa lausuivat tunnussanan ja he pääsivät jatkamaan matkaa karujen kallioiden lomitse telttaleiriin, joka oli parhaimman mukaan naamioitu sulautumaan maisemaan.

Miehet vietiin leirin johtajan luokse. Perillä he paljastivat kasvonsa. Siinä olivat Jean-Claude Juncker, entinen Euroopan komission puheenjohtaja, José Manuel Barroso, toinen entinen Euroopan komission puheenjohtaja, Herman van Rompuy, Eurooppa-neuvoston entinen puheenjohtaja, Tony Blair, Yhdistyneen kuningaskunnan entinen pääministeri, Fredrik Reinfeldt, Ruotsin entinen pääministeri, sekä Guy Verhofstadt, Belgian entinen pääministeri.

Oli epätoivoisten yritysten aika. Kaipa nämä entiset suurmiehet ajattelivat voivansa hyödyntää valtakausillaan oppimaansa nöyristelyä.

”Tervehdys, oi suuri kalifi”, sanoi herra Juncker leirin johtajalle. ”Tervehdimme kunnioittaen rauhanuskonnon johtajaa ja toivomme apua suureen ahdinkoomme! Oma maamme on jäänyt raakalaisten valtaan, eivätkä he kohtele hyvin rauhanuskonnon tunnustajia. Olemme sitä mieltä, että kaikkien rauhaarakastavien on vedettävä yhtä köyttä, joten tulimme tänne…”

”Kuinkahan paljon teistä irtoaa lunnasrahoja?” pohti suuri kalifi ääneen vaivautumatta kuuntelemaan enää löpinöitä. ”Viekää heidät pois!”

Tämä oli vasta ensimmäinen isku Euroopan entisten johtajien maailmankuvaa vastaan, mutta ei läheskään kyllin voimakas rikkomaan sitä.

* * *

Suuri kalifi lähetti Eurooppaan lunnasvaatimuksen. Viikon odottelun jälkeen saapui vastaus itseltään Euroopan presidentiltä Kaleva Saarelaiselta.

Teidän raakalaismaisuudellenne”, luki ääneen eräs Euroopassa asunut taistelija. ”Vaatimuksenne asettaa minut vaikeaan tilanteeseen, mutta siihen ei ole olemassa kuin yksi oikea ratkaisu. Jos me ottaisimme linjaksemme, että maksamme vaatimanne tähtitieteelliset lunnaat muutamasta entisestä poliitikosta, lähettäisimme siinä samalla teille viestin, jota emme mitenkään voi lähettää. Lunnaiden maksaminen vain kannustaisi teitä tekemään uusia sieppauksia, joilla tienata rahaa. Näin me emme voi tehdä. Me Euroopassa kohtelemme ihmisiä tasavertaisina. Kaikkia me emme voisi pelastaa sieppaajilta vaatimillanne summilla, koska meillä ei sellaiseen olisi varaa. Jos ihmisiä ei voi kohdella tasavertaisesti, heitä ei tule kohdella ollenkaan – sekin on tasavertaisuutta. Olkoon kieltäytymisemme teille osoitus siitä, että meidän kansalaistemme sieppaamisesta te ette hyödy mitenkään. Tämän uhrauksen tekeminen on velvollisuuteni niitä eurooppalaisia kohtaan, jotka saattaisivat seuraaviksi joutua uhreiksenne. Pitäkää kuitenkin mielessänne: mitä enemmän meitä provosoitte, sen voimakkaampi vastaiskumme on oleva. Vailla muodollisia kunnianosoituksia, Kaleva Saarelainen, Euroopan presidentti.

Kalifi ei ollut mielissään.

”Vangit saavat kärsiä tästä hyvästä!” hän huusi.

* * *

Eikä aikaakaan, kun herrat Juncker, Barroso, van Rompuy, Blair, Reinfeldt ja Verhofstadt seisoivat kädet sidottuina kalliota vasten. Heidän eteensä ryhmittyi iso joukko taistelijoita, jotka latasivat rynnäkkökiväärinsä ja tähtäsivät.

Silloin nämä epäonnistuneet poliitikot viimein ymmärsivät: islam ei ollutkaan rauhanuskonto. Monikulttuurisuus ei toiminutkaan, ja Kaleva Saarelaisen toimet sitä vastaan olivat olleet täysin oikeutettuja.

Mutta viime hetken nuivistuminen ei heitä pelastanut. Teloituskomppanian johtaja ärähti, monta laukausta kaikui yössä, ja eräät 2000-luvun vastenmielisimmistä eurooppalaisista poistuivat elävien kirjoista.

* * *

Kun Kaleva sai kuulla, että ISIS oli levittänyt videon kuuden entisen eurooppalaisjohtajan ampumateloituksesta, ilmekään ei hänen kasvoillaan värähtänyt. Itse mietin, tukkiako suuni vai eikö. Jos nauruun saattoi haljeta, varmaan sen pitäminen sisälläänkin saattaisi aiheuttaa halkeamisen. Tätä miettiessäni unohdin kokonaan nauraa.

”Elämä heidän kanssaan teki minusta jossain määrin kyynisen”, Kaleva sanoi. ”Ihmisarvo on jakamaton, enkä olisi toivonut heidänkään kuolevan väkivaltaisesti. Mutta, jos joidenkin oli kuoltava, niin on parempi, että he kuolivat kuin jotkut muut. No, eipä asialle mitään mahda. Elämä jatkuu, eikä murehtiminen tuo heitä takaisin.”

”Aiotko sanoa noin julkisestikin?” kysyin.

”En tietenkään”, Kaleva sanoi. ”Vallankumous on päättynyt, nyt haluan meidän palaavan tavallisiin, vakaisiin oloihin. Minä olen sovittelija, en alistaja. Euroopasta löytyy yhä lukemattomia ihmisiä, jotka kannattivat heitä. En halua heittää märkää rättiä heidän kasvoilleen. Todistan, että olen käypä myös heidän johtajakseen, ja se vaatii näyttäviä toimia. Se tarjoaa mahdollisuuden yhdistää Eurooppa sellaiseksi valtioliitoksi, joka kunnioittaa kansoja ja kulttuureita, seisoo yhdessä rintamassa uhkia vastaan eikä yritä sulloa kaikkia erilaisia valtioita samanlaiseen muottiin.”

Kaleva nousi ylös työpöytänsä äärestä ja astui katsomaan ulos ikkunasta.

”Tiedätkö, pitkään minä ihmettelin, miksi lähes joka ainoa korkealle noussut suomalainen poliitikko on pitänyt ulkopolitiikkaa tärkeimpänä”, hän sanoi. ”Nyt, kuten olen itse noussut korkealle, ymmärrän. Minulla on kyky ja valmius muuttaa maailmaa. Suomi ei ole yksin maailmassa, joten muunkin maailman muuttaminen on kansakunnallemme eduksi. Ja sama pätee koko Eurooppaan.”

Hän kääntyi puoleeni. Hänen kasvoillaan oli tuttu, lujan päättäväinen ilme, joka kertoi, että hän ei juuri silloin tarvinnut minua kriitikokseen.

”Eurooppa on selvinnyt bonapartismista, kansallissosialismista, kommunismista ja hiljattain myös monikultturismista. Ne kaikki jättivät jälkeensä ruumiita, raunioita ja rappiota. Mutta Euroopan ulkopuolella vaanii ideologia, jonka käsissä on enemmän verta kuin kaikilla aiemmin mainituilla yhteensä.”

Hän astui seinää koristavan maailmankartan luokse ja tökkäsi sormensa kaupunkia merkitsevään pisteeseen nimeltä Mekka.

”Maailmassa on valo – ja se valo olemme me, me eurooppalaiset, valistuksen ja humanismin lapset! Minkä palveluksen tekisimme ihmiskunnalle ja niille sadoille miljoonille ihmisille, jotka elävät alistumisuskon ikeessä, jos auttaisimme tuota uskoa pääsemään irti keskiaikaisista arvoistaan ja ajattelutavoistaan?”

”Epäilemättä se olisi suurempi palvelus ihmiskunnalle kuin kansallissosialismin nujertaminen oli”, sanoin.

”Aivan. Eli kuolemallaan Juncker ja kumppanit antoivat minulle hyvän syyn käydä ISIS:iä vastaan. Nyt, jos koskaan, on aika tehdä uusi ristiretki, mutta ei samalla tavalla kuin amerikkalaiset tekivät. Emme kaada tyrannia, vaan sen asenteen, josta tyrannia kumpuaa. Saatamme alkuun uskonpuhdistuksen, teemme rauhanuskonnosta – öh – rauhanuskonnon!”

* * *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti